Translate

Saturday 30 November 2019

Min søte mamma og fantastiske stefar, som adopterte meg!


Av Stanley Collymore

Min elskede mamma, velsigne henne, skissert og oppriktig til meg kort etter at jeg først hadde blitt tenåring, og som sådan ble det rimelig antatt av henne at jeg ville være mer i stand til å fatte ut i tillegg til å være bedre i stand til å forstå og akseptere de alvorlige konsekvensene av det som dessverre hadde skjedd med henne, og i prosessen med at dette skjedde hadde ført til at hun utilsiktet ble gravid med meg, datteren hennes, da hun bare var tenåring, i det som var for henne en livsforandrende situasjon så flott i sin struktur som en slik tilstand for en ung, ugift, utpreget skjermet og en hvit jente i middelklassen muligens kan være!

Nemlig at den tydelig upropittiske opprinnelsen i livet mitt var saker som mamma tydeligvis ikke hadde planlagt, og dessuten mannen som hun var involvert i, kom fra sin egen sosiale vennekrets og som selvfølgelig ikke min biologiske far gjorde det, det viser seg brått kort tid etter deres ganske flyktige romantiske og i hovedsak fra mammas side et ensidig forhold, anser mamma i det minste som en som var spesiell for ham, eller at han til og med tilfeldig ønsket langvarig i privatlivet.

Så mest brutalt konfrontert med den skarpe virkeligheten av det hun på en dypt måte angret på å ha gjort, men heller ubevisst og uforvarende hadde tillatt å skje med henne, la mamma ganske enkelt og ganske pragmatisk sin personlige prøvelse bak seg og tilskrev det skikkelig erfaring sammen med det harde faktum at denne arrogante mannen som hun hadde gitt avkall på og prisgitt jomfruelighet, hadde effektivt etter at hun gjorde det i hemmelighet ansett henne som ikke noe mer nyttig for ham enn å være en kortvarig serie med en-natt-stand.

Pålagt av foreldrene hennes sammen med full støtte fra sine eldre søsken til å ha en abort eller mislykkes som gjorde at jeg, babyen hennes, var oppe for øyeblikkelig adopsjon i det øyeblikket jeg ble født, mamma avvisende og foraktelig avvist begge disse tvangs-ultimatumene; men som en konsekvens av hennes modige handling og åpne trass mot foreldrene ble summert og spottende kastet ut av familiens hjem.

En enslig forsørger uten praktiske egne ressurser eller noen levedyktig måte å lett oppnå noen, mamma med meg på slep var veldig mye på egenhånd, men upåvirket ga hun aldri opp og mot alle odds landet en jobb og en leilighet av henne egen. Til tross for at ting til tider var utrolig vanskelig, ble hun aldri glemt av å gjøre sitt aller beste for meg, og når det så ofte skjedde ofre, måtte det være mamma som stoisk forsikret at det alltid var henne og aldri jeg som trakk den belastningen.

Da jeg var syv år og med mamma på den vanlige skolen hennes, skjedde det noe utrolig. Mamma møttes ved et uhell og dannet gradvis deretter et meningsfullt forhold til en Blackman, en kirurg, som privat var en skilsmisse og selv en enslig forelder med en sønn av blandet løp, to år gammel. Hans fars skilte situasjon hadde oppstått når hans juks, hvite kone på å bli funnet ut, snarere enn å ærlig møte de uheldige konsekvensene av hennes utroskapshandlinger, i stedet valgte å stikke av med kjæresten.

Interessant, informativt og takknemlig fra mitt perspektiv holdt mamma meg fullt informert om status så vel som om fremgangen til hennes nye romantikk: den første på årene siden hun ble gravid med meg. En meget prisverdig handling fra hennes side og veldig takknemlig for meg, da hun alltid i løpet av denne tiden sørget for at jeg ikke følte meg utelatt eller i den minste sidelinjen av det hun og hennes nye partner gjorde, eller retningen der deres forholdet var på vei. Så overraskende oppstod det uunngåelige, antar jeg, og også det jeg hemmelighet hadde håpet på - mamma og hennes partner, som jeg frivillig hadde vokst til å elske, beundre og tenke verden av, bestemte seg for og med glede informerte meg om at de vi skal gifte oss. Og, like viktig, med min samtykke selvfølgelig, ønsket min potensielle stefar å adoptere meg.

Jeg var overlykkelig over månen når jeg mottok denne kunnskapen, og med sønnen til mamma sin partner allerede veldig oppmuntrende av meg og ganske så fornøyd og vellykket med å spille rollen som storebror for meg, min ukvalifiserte tillatelse med hensyn til at jeg ble adoptert av dette en bemerkelsesverdig mann som var tydelig dypt forelsket i mamma mens hun gjensidig var med ham, ble øyeblikkelig gitt, i en viss erkjennelse av at mamma på samme måte ville adoptere den nye stefaren min.

Uforutsette omstendigheter setter imidlertid våre felles feiringer midlertidig på vent. Gjennom å krype ut av treverket de hadde hjulpet seg inn i, og for første gang siden jeg kastet henne ut av hjemmet, gikk morens foreldre ondskapsfullt ut på en grusom og negativ fremgangsmåte for nok en gang å ødelegge livet, hennes fremtid og hennes lykke ved å begjære britene familierett for ikke å gi sitt samtykke til det foreldrene til mamma mest arrogant og disingenuously hevdet var en voldelig fornærmelse for både dem og deres "hvite barnebarn" som ble adoptert av en kulturelt upassende og svært uegnet Blackman.

Dette til tross for at de ikke hadde hatt noen som helst kontakt med mamma etter at de ubehagelig hadde kastet henne ut fra hjemmet, aldri hadde møtt meg eller til og med spurt om velferden min på noe tidspunkt under mammas graviditet eller i kjølvannet av fødselen min. Og med hensyn til min potensielle stefar som inderlig ønsket å bli min far, de visste absolutt ingenting om og brydde seg enda mindre om. Så deres var en andragende som kun var basert på uhyggelige stereotypier og direkte rasisme i det faste håp om at gitt den diskriminerende klimaet i Storbritannia, ville deres uberettigede inngrep bli gitt dem en gunstig konklusjon. Og det gjorde det! Med rettsavgjørelsen om at adopsjonen min ikke bare var helt unødvendig, men også under de gitte omstendigheter, helt uegnet også. Imidlertid, hvis mamma fremdeles ønsket å adoptere min stedsbror for blandet løp, ville retten se positivt på fordelene med hennes søknad.

Selv om jeg er født og oppvokst i Storbritannia av Barbadian aner, kontaktet mamma sin partner umiddelbart de aktuelle myndighetene i hans forfedres hjemland og redegjorde for hans stilling. Som forventet var responsen deres helt annerledes. Så vi tok en målrettet flytur fra Gatwick lufthavn, vi fire av oss: min stedfar, stefor, mamma og meg, dro til Barbados hvor i nærvær av støttende slektninger og venner der, og i et ganske overdådig bryllup var mamma og hennes partner ekstatisk gift. Og ved den nevnte seremonien med en høyesterettsdommer som deltok for anledningen, ble min nye bror og meg gjensidig, glede og lovlig adoptert av de to personene vi nå stolt og åpent kunne kalle mamma og pappa.

Spol frem til i dag og med både broren min og meg i tjueåra, er jeg en kvalifisert lege, akkurat som min far, og har virkelig tenkt en dag til å like ham som kirurg. Min bror, på sin side, etter å ha uteksaminert seg med utmerkede jusgrader på universitetet, har i mellomtiden blitt kalt til baren og studerer nå for å være advokatfullmektig. Og når det gjelder mammaen min, som alltid har ønsket å være lærer og foreleser, etter å ha skaffet seg en doktorgrad i engelsk, en grad som hun opprinnelig startet med Open University, er nå i sluttfasen av å fullføre sin PGCE (Postgraduate Certificate in Education ). Som jeg med stolthet kan hevde og ganske upålitelig hevde: "For en eksepsjonell familie!"

© Stanley V. Collymore
30. november 2019.


Forfatterens merknader:
Det er en gammel og etablert Barbadian som sier at hvis du ikke har tro og tillit til deg selv, og hva du realistisk kan oppnå i livet, ikke tankene naysayers eller deres gulsott syn på deg, hvorfor skulle noen andre bry deg?

Og på denne 30. november 2019 og 53-årsjubileet for Barbados uavhengighet ønsker jeg inderlig alle mine medmennesker Bajans hjemme og i hele vår globale diaspora en veldig lykkelig og festlig uavhengighetsdag.

No comments:

Post a Comment