Translate

Monday 25 November 2019

Den ødeleggende forbannelse av demens


Av Stanley Collymore

Det er ekstremt vanskelig å prøve å huske hendelser
fra fortiden; og til og med ansiktene, navnene
og vanlige situasjoner rundt de mange
menneskene og stedene Jeg visste
en gang kjent og tidligere, om
selvfølgelig, i et tilfelle kunne fullstendig og
gjenfortell gladelig sin mangfoldige
historie og personlige historier
har, dessverre, nå åpenbart
og bestemt forlot
meg også.

Og det er ikke bare fortiden, enten nyere eller
fjernt, det er gjennomgående en tilbakevendende
problem, siden også nåtiden er kl ganger et
komplett mysterium for meg også, som
generelt føler jeg meg helt maktesløs
i å prøve å gi mening alt og forhåpentligvis
tyde med hva gjenværende klarhet som
min ufrivillig forvirret sinn kan
mønstre hva er i utgangs-
punktet i gang, og hvordan komme
at min eksistens det på forhånd
var helt positivt og stimulerende
levende - og alt dette inn
en menneskelig modell som
var i seg selv helt og
inspirerende kompositt mentis
kunne faktisk bli slikkatastrofalt
ødeleggende som hva det
er nå mest uten tvil er!

Og jeg kan prøve å gjøre det
faktisk lage et rart scenario der dette
langvarig demens som jeg nå er
lider av, bruker i fravær av
min ekte tilstedeværelse gjengir meg
en ikke-person - har bokstavelig
talt og uunngåelig ser det
ut til kastet mitt brukt
menneske eksistens
jeg glemmeboken.

© Stanley V. Collymore
23. november 2019.


Forfatterens merknader:
Demens er blant, og i økende grad, de største menneskelivstagerne både fysisk og psykologisk i Storbritannia. Og de ødeleggende effektene som det katastrofalt og apatisk påfører på den mest usikker måte på alle de ulykkelige ofrene, er ganske fryktelige og skuffende å se.

Og selv om de hittil kjente årsakene til demens er for detaljerte til å skisseres her - vennligst gjør din egen undersøkelse i denne saken - det er ikke desto mindre verdt å huske eller ellers først kjenne seg til det klare beviset for at den i stor grad stillesittende livsstil, ganske motbydelige tilfeller av overvekt kombinert med en markant mangel på intellektuell smidighet over hele Storbritannia spiller samlet en kritisk og vesentlig rolle i den utbredte og ødeleggende naturen til denne utbredte og drapssykdommen.

No comments:

Post a Comment