Translate

Friday 1 November 2019

Med bara mitt busspass för företag


Av Stanley Collymore

Jag blir uttråkad och deprimerad ibland, inte för
Jag är fysiskt sjuk eller det finns något mentalt
fel med mig eftersom jag är helt komposit
mentis som varje människa kan vara;
helt enkelt det som en änka person
bosatt på egen hand och över sextio år där är de som
ganska oförlåtligt antar antingen i deras spottande
arrogans eller ett fall av rang dumhet, det med
mig som lever på egen hand och i den åldern
jag är dessa två enbart orsaker framgår
obestridligt mig som någon, som måste,
av naturligtvis, vara definitivt tråkigt
eller på annat sätt i stort behov av
ständig övervakning och rele-
vant alls kostnader, vara
tydligt och utan förbehåll
kvar på egen hand.

En situation som nästan är utbredd nuförtiden
och ganska förtvivlad så att flera av oss
äldre, och tyvärr ett bra numrerar
bland dem som jag slumpmässigt vet, är på
samma sätt som mig obligatoriskt och
förvirrande utsatt för denna ansträng-
ning upprobrium och därefter i
sådant störande omständigh-
eter har ingen surrogatal-
ternativ, annat än till
oöverträfflig bukta.

Frågan är naturligtvis en fråga: Varför är
det? det då andra kulturer globalt och jämnt
vissa inom vit kaukasiska, västerländska
 samhällen kan lyckas med omtanke
och etiskt sköter sina äldre medborgare,
något, som när det kommer till Stor-
britannien liksom Nordirland
saknar motbjudande och
helt främmande?

© Stanley V. Collymore
1 november 2019.


Författarens kommentarer:
Det är inte min karaktär, eller kommer det någonsin vara en del av min natur att belabour det motbjudande uppenbart, eftersom jag är en stark och engagerad anhängare av den värdiga och allmänna principen att inte kasta pärlor innan svin.

Och med Förenade kungariket och dess långvariga och likformiga koloni Nordirland fylld på ett överdådigt sätt med sådana ovan nämnda svin, kommer det på ett förnuftigt sätt att ändra sådana förankrade och värdelösa attityder vara lika opraktiskt som Task King Canute satte sig att försöka kontrollera oceanvatten.

Så jag ska helst låta min dikt vältalande tala för sig själv!

No comments:

Post a Comment