Translate

Saturday 30 November 2019

Min bedårande mamma och fantastiska styvfar, som adopterade mig!


Av Stanley Collymore

Min älskade mamma, välsigna henne, med självförtroende och uppriktigt skisserade till mig kort efter att jag ursprungligen blev tonåring och som sådan antogs det rimligen av henne att jag skulle vara mer kapabel att falla ut och vara bättre kapabel att förstå och acceptera de allvarliga konsekvenserna av vad som tyvärr hade hänt med henne, och under processen av dessa inträffat hade hon lett till att hon oavsiktligt blev gravid med mig, hennes dotter, när hon bara var tonåring själv, i det som var för henne en livsförändrande situation lika bra i sin struktur som ett sådant tillstånd för en ung, ogift, tydligt skyddad och en vit, övre medelklassflicka kan vara!

Nämligen att det tydligt opåtriktade ursprunget i mitt liv var saker som mamma uppenbarligen inte hade planerat, och dessutom mannen som hon var inblandad i, kom från hennes egen sociala vänskrets och som naturligtvis inte min biologiska far gjorde det, det visade sig plötsligt kort efter deras ganska flyktiga romantiska och i huvudsak från mammas sida ett ensidigt förhållande, betraktar mamma i det minsta som någon som var speciell för honom, eller att han till och med tillfälligt ville ha lång tid i sitt privata liv.

Så mest brutalt konfronteras med den starka verkligheten av vad hon otäckt ångrat gjorde, men hade ganska ovetande och omedvetet tillåtit hända henne, mamma satte helt enkelt och ganska pragmatiskt hennes personliga prövning bakom sig och tillskrev att det upplevelse kopplat till det hårda faktum att den här arroganta mannen som hon tilltalande och medgivande hade avstått från sin uppskattade jungfruhet hade effektivt på att hon gjorde det i hemlighet betraktade henne som inget mer användbart för honom än att vara en kortlivad serie av en nattställningar.

Beställd av hennes föräldrar i samband med fullt stöd från sina äldre syskon att ha en abort eller misslyckande som gjorde mig, hennes barn, för omedelbar adoption i det ögonblick jag föddes, mamma avskräckt avskräckligt och föraktligt båda dessa tvångs ultimatum; men som en följd av hennes modiga handling och öppna motstånd mot sina föräldrar kastades sammanfattande och spitligt ur familjens hem.

En ensamstående förälder utan några praktiska resurser eller några hållbara medel för att lätt nå någon, mamma med mig på släpet var väldigt mycket på egen hand, men obestämd gav hon aldrig upp och mot alla odds landade ett jobb och en lägenhet av henne egen. Och trots att saker och ting var oerhört svåra ibland var hon aldrig förmådd att göra sitt bästa för mig, och när lika ofta händelser måste göras, var det mamma som stoiskt försäkrade att det alltid var hon och aldrig jag som fick den bördan.

Sedan när jag var sju och med mamma som gjorde hennes vanliga skola körde något otroligt. Mamma träffades oavsiktligt och bildade därefter successivt ett meningsfullt förhållande med en Blackman, en kirurg, som privat var en skilsmässa och själv ensamstående förälder med en blandad ras son två år min äldre. Hans fars skilda situation hade uppstått när hans fuska, vita fru när han fick reda på, snarare än på hederligt sätt möta de negativa konsekvenserna av hennes äktenskapsfulla handlingar, istället valde att springa av med sin älskare.

Intressant, informativt och tacksamt från mitt perspektiv höll mamma mig fullt informerad om status såväl som framstegen i hennes nya romantik: det första i åren sedan hon blev gravid med mig. En mycket prisvärt handling från hennes sida och mycket uppskattande av mina eftersom hon alltid säkerställde under denna tid att jag inte kände mig utelämnad eller i det minsta sidofodrat av vad hon och hennes nya partner gjorde, eller i vilken riktning deras förhållandet var på väg. Då blev det oundvikligt det oundvikliga, antar jag, och även det jag i hemlighet hade hoppats på - mamma och hennes partner, som jag frivilligt hade vuxit till att älska, beundra och tänka världen av, beslutade att och med glädje informerade mig om att de Vi ska gifta oss. Och, lika viktigt, med mitt samtycke naturligtvis ville min blivande styvfar anta mig.

Jag var exultant över månen när jag fick denna kunskap, och med mamma sonens partner redan väldigt uppmuntrande av mig och ganska förtjusande och framgångsrikt spelade rollen som storebror för mig, mitt okvalificerade tillstånd när det gäller att jag antogs av detta en anmärkningsvärd man som var märkbart djupt kär i min mamma när hon ömsesidigt var med honom gavs omedelbart, med viss erkännande av att mamma på liknande sätt skulle anta min nya styvbror också.

Oförutsedda omständigheter sätter emellertid tillfälligt våra gemensamma firandet. Genom att krypa ut ur träverket som de hade förverkat sig i och för första gången sedan jag sparkade henne ur sitt hem började min mammas föräldrar ondskapsfullt på ett grymt och negativt sätt att återigen förstöra hennes liv, hennes framtid och hennes lycka genom att framställa briterna familjedomstol att inte ge sitt samtycke till vad min mammas föräldrar mest arrogant och obehagligt hävdade var en allvarlig förolämpning för både dem och deras ”vita barnbarn” som antogs av en kulturellt olämplig och mycket olämplig Blackman.

Detta trots att de inte hade haft någon kontakt med mamma efter att de obehagligt kastat bort henne från sitt hem, aldrig hade träffat mig eller ens frågat om min välfärd någon gång under mammas graviditet eller efter min födelse. Och när det gäller min blivande styvfar som verkligen ville bli min far visste de absolut ingenting om och brydde sig ännu mindre om. Så deras var en framställning som enbart baserades på häftiga stereotyper och direkt rasism i ett ständigt hopp om att med tanke på klimatet med diskriminering som råder i Storbritannien skulle deras omotiverade ingripande få dem en gynnsam slutsats. Och det gjorde det! Med domstolens avgörande att mitt antagande inte bara var helt onödigt utan också under de givna omständigheterna också helt olämpligt. Men om min mamma fortfarande ville anta min styvbror för blandras skulle domstolen se positivt på fördelarna med hennes ansökan.

Även om jag är född och uppvuxen i Storbritannien av Barbadianska förfäder, kontaktade min mammas partner omedelbart de behöriga myndigheterna i hans förfädernas hemland och beskrev hans ställning. Som förväntat var deras svar helt annorlunda. Så vi tog en målmedveten flygning från Gatwick flygplats, vi fyra: min styvfar, styvbror, mamma och jag, åkte till Barbados där i närvaro av stödjande släktingar och vänner där, och i ett ganska påkostat bröllop var mamma och hennes partner ekstatiskt gift. Och vid den nämnda ceremonin med en högdomstolsdomare närvarande för tillfället antogs min nya bror och jag ömsesidigt, glädje och lagligt av de två personerna som vi nu stolt och öppet kunde kalla mamma och pappa.

Snabbspolning fram till idag och med både min bror och jag i tjugoårsåldern är jag en kvalificerad läkare precis som min pappa och tänker verkligen en dag att på liknande sätt honom bli kirurg. Min bror, för sin del, med framgångsrik examen med utmärkta juridiska examina vid universitetet har under tiden kallats till baren och studerar nu som barrister. Och när det gäller min mamma, som alltid har velat bli lärare och lärare, efter att ha skaffat en doktorsexamen i engelska, en examen som hon ursprungligen började med Open University, är nu i slutfasen med att fullfölja sin PGCE ). Som jag med stolthet kan hävda och ganska oapologetiskt hävda: "Vilken exceptionell familj!"

© Stanley V. Collymore
30 november 2019.


Författarens kommentarer:
Det finns en gammal och etablerad Barbadian som säger att om du inte har förtroende och förtroende för dig själv och vad du realistiskt kan uppnå i livet, bryd dig inte om naysayers eller deras gulsiga åsikter om dig, varför skulle någon annan bry sig om dig?

Och den 30 november 2019 och det 53: e årsdagen för Barbados självständighet önskar jag uppriktigt alla mina kolleger Bajans hemma och över vår globala diasporan en mycket glad och festlig självständighetsdag.

No comments:

Post a Comment