Translate

Monday 25 November 2019

Den försvagande förbannelsen av demens


Av Stanley Collymore

Det är extremt svårt att försöka komma ihåg
händelser från det förflutna; och även
ansikten, namn och vanliga situationer kring
de många människorna och platserna Jag
visste en gång bekant och tidigare, om
naturligtvis i ett fall helt och fullt
berättar gärna om deras olika
historia och personliga
berättelser har tyvärr nu
uppenbarligen och
fast övergav
mig också.

Och det är inte bara det förflutna, vare sig det är
nyligen eller avlägset, det är genomgående en
återkommande problem, eftersom nuet också är kl
gånger ett komplett mysterium för mig
som helhet känner jag mig helt
maktlös när det gäller att försöka förstå
allt och förhoppas förhoppningsvis med vad
resterande klarhet som min ofrivilligt
förbryllade sinnet kan hitta vad
är i princip på gång, och hur
kommer att min själva existens
det i förväg var helt och hållet
positivt och stimulerande
levande - och allt detta
in en mänsklig modell som
var själv helt och inspirerande
komposition mentis kan i
själva verket bli så
katastrofalt försvagande
som vad det nu är
mest utan
tvekan är!

Och i den här processen att göra det faktiskt
skapa ett förbryllande scenario där detta
långvarig demens som jag är nu lider
av, effektivt i frånvaro av min
äkta närvaro gör mig en icke-person –
har bokstavligen och oundvikligen
verkar det straffbart, kastade
min befintliga, mänskliga
existens till glömska.

© Stanley V. Collymore
23 november 2019.


Författarens kommentarer:
Demens är bland, och i allt högre grad, de största människorna i mänskligt liv både fysiskt och psykologiskt i Storbritannien. Och de försvagande effekterna som det katastrofalt och apatiskt påverkar på det mest obehagliga sättet på alla dess olyckliga offer är ganska fruktansvärda och nedslående att se.

Och även om de hittills kända orsakerna till demens är för detaljerade för att beskrivas här - gör gärna din egen forskning i denna fråga - det är inte desto mindre värt att komma ihåg eller annars först bekanta sig med det tydliga beviset på att den i stort sett stillasittande livsstil, ganska motbjudande fall av fetma tillsammans med en markant brist på intellektuell smidighet över hela Storbritannien spelar tillsammans en kritisk och väsentlig roll i den utbredda och förödande naturen av denna utbredda och mördande sjukdom.

No comments:

Post a Comment