Translate

Tuesday 1 October 2019

Ondska gillar sällskap


Av Stanley Collymore

Jag älskar att vara vid havet, ta in och massivt njuta av vagarierna i havet eller det öppna havet, beroende i vilken del av världen jag råkar vara i. Men karakteristiskt, och utan undantag, avskyr jag lidande det orättfärdiga intrång av andra som beräknande inte kunde bry sig mindre om invasionen av integritet som de självisk och arrogant orsakar till människor som jag.

Och vem genom sitt höga och ihållande ljud, antingen genom vitlöst skrav i sina mobiltelefoner eller i helt meningslösa släktingar med varandra som bara de och de ensamma kan dechiffrera, sammansätter denna tydligt destruktiva invasion av deras genom att avsiktligt despoiling ofta orörda och attraktiva platser de stöter på med deras infernaliska röran av slarvigt kasserat och grotesk fula kull.

Vilket självklart för dem spelar ingen roll om det är återvinningsbart eller inte, och inte heller, den katastrofala skada som onödigt kommer att orsaka dem för många och mycket sårbara marina varelser som i årtusenden efter årtusenden konsekvent, och före tillkomsten av Homo sapiens, inte bara i samverkan med naturen bebodda och konstruktivt utnyttjade landytorna och atmosfäriska regionerna på själva planeten Jorden utan också dess hav och hav.

Så snälla, snarast stoppa för en gång och allvarligt överväga vad det är att du meningslöst gör mot sårbart utsatta samhällen eller uppfattande individer som jag, men lika så och specifikt samt otaliga marina varelser som under normala omständigheter glatt bebor jordens hav, landbaserade vattenvägar och hav; och som i årtusenden har en mycket mer avgörande rätt att vara här på jorden än du eller jag.

Eftersom deras pågående närvaro bland oss, föregår massivt vårt helt egna relativt nyligen utseende på jorden historiskt. Och de har existerat så länge i sina speciella miljöer eftersom de skickligt har lärt sig att förnuftigt och pragmatiskt anpassa sig till dem, och inte försökt radikalt förändra eller till och med idiotiskt förstöra befintliga sådana som är så öppet vanligt med förment kända Homo sapiens.

Jag har aldrig tänkt på något tidigare stadium i mitt liv, och jag kommer aldrig övertalas att tänka så långt mindre faktiskt tro att vi som människor är väsentligen och dessutom oundvikligen vem vi är och måste därför för alltid förbli på det sättet. En direkt följd av den stränga förutbestämningen av våra personliga och till synes oåterkalleliga omständigheter som uttryckligen bestäms av vår egen födelse.

Kategoriskt sett är det en uppfattning jag inte köper; jag kommer inte heller frestas att göra det. Men du är helt fri att göra det för dig själv om du väljer att göra det.

Det jag emellertid med säkerhet vet och allvarligt tror är att vi alla förmodligen mänskliga varelser personligen har förmågan, antingen för bättre eller värre, att väsentligen och till och med grundläggande förändra vem och vad vi är. Och genom att göra det måste vi också realistiskt utrusta oss med såväl det nödvändiga sunt förnuftet som det nödvändiga modet för att med frimodighet ta och helt acceptera det totala ansvaret inte bara för vår individ utan också våra kollektiva handlingar.

Inte bara i relation till hur sådana aktiviteter påverkar oss personligen eller varandra i de samhällen som vi antingen bor i eller är individuellt bekanta med, utan också den bredare världen generellt, både vad gäller de olika livsformerna - djur såväl som växter - plus oorganiska strukturer som utvecklade landskap och andra formationer, och i synnerhet de levande invånarna i våra vattendrag, hav och hav. Och betydligt i sådana beräkningar som gör det inte uteslutande, eller till och med helt enkelt, ur det snäva perspektivet som är fött av de arroganta och narsissistiska kraven från oss Homo sapiens.

No comments:

Post a Comment