Translate

Tuesday 1 October 2019

Onde liker selskap


Av Stanley Collymore

Jeg elsker å være ved sjøen, ta inn og nyte massiv av sjøen eller det åpne havet, avhengig av hvilken del av verden jeg tilfeldigvis befinner meg i. Men karakteristisk, og uten unntak, avskyr jeg det uberettigede inntrenging av andre som kalkulerende ikke kunne bry seg mindre om invasjonen av privatliv som de egoistisk og arrogant forårsaker mennesker som meg.

Og som ved sin høye og vedvarende støy, enten gjennom vettløst skravling på sine mobiltelefoner eller i helt meningsløse diatribes med hverandre som bare de og de alene kan tyde, sammenblander denne åpenbart ødeleggende invasjonen av deres med vilje despoiling ofte uberørte og attraktive steder de komme over med deres infernale rot av uforsiktig kasserte og grotesk skjemmende kull.

Hvilket selvsagt for dem ikke spiller noen rolle om det er resirkulerbart eller ikke, og heller ikke kommer til det, den katastrofale skaden som unødvendigvis vil bli tilført dem for mange og svært sårbare marine skapninger som i årtusen etter millennium har konsekvent, og før Homo sapiens kom, ikke bare i samspill med naturen bebodd og konstruktivt utnyttet landoverflatene og atmosfæriske regioner på selve planeten Jorden, men også dens hav og hav.

Så vær så snill, stopp med en gang for en gang, og vurder alvorlig hva det er at du gjør meningsløst for sårbare utsatte lokalsamfunn eller sanselige individer som meg, men like så og spesifikt, så vel som mylder av marine skapninger som under normale omstendigheter lykkelig bebor jordens hav, landbaserte vannveier og hav; og som i årtusener har en mye mer avgjørende rett til å være her på denne jorden enn enten du eller jeg.

Siden deres pågående tilstedeværelse blant oss, predikerer massivt vårt helt eget relativt nyere utseende på jorden historisk sett. Og de har eksistert så lenge i sine spesielle miljøer fordi de dyktig har lært å fornuftig og pragmatisk tilpasse seg dem, og ikke prøvd å radikalt endre eller til og med idiotisk ødelegge eksisterende som det er så gjennomsiktig vanlig med visstnok kjennskap til alle Homo sapiens.

Jeg har aldri tenkt på noen tidligere stadier i mitt liv, og jeg vil aldri bli overtalt til å tenke så langt mindre faktisk tro at vi som mennesker i det vesentlige er, og dessuten uunngåelig hvem vi er og må derfor for alltid forbli slik. En direkte konsekvens, som det var, av den strenge forhåndsbestemmelsen av våre personlige og tilsynelatende irreversible omstendigheter eksplisitt bestemt av vår egen fødsel.

Kategorisk sett er det en forestilling jeg ikke kjøper; Jeg vil heller aldri bli fristet til å gjøre det. Imidlertid er du full frihet til å gjøre det med respekt for deg selv hvis du velger å gjøre det.

Ikke desto mindre, det jeg med sikkerhet vet og inderlig tror er at vi alle sammen antas mennesker er personlig utstyrt med evnen, enten for det bedre eller verre, til i det vesentlige og til og med fundamentalt å endre hvem og hva vi er. Og ved å gjøre det, må vi også realistisk utstyre oss med både den nødvendige sunn fornuft, så vel som det nødvendige motet til frimodig å ta og fullt ut ta det totale ansvaret ikke bare for vårt individ, men også våre kollektive handlinger.

Ikke bare i forhold til hvordan slike aktiviteter påvirker oss personlig eller hverandre i lokalsamfunnene vi enten lever i eller er individuelt kjent med, men også den store verden generelt, både når det gjelder de forskjellige livsformene - dyr så vel som planter - pluss uorganiske strukturer som utviklede landskap og andre formasjoner, og spesielt de levende innbyggerne i våre vassdrag, hav og hav. Og betydelig i slike beregninger, og ikke utelukkende, eller til og med ganske enkelt, fra det smale perspektivet som er født av de arrogante og narsissistiske kravene fra oss Homo sapiens.

No comments:

Post a Comment