Translate

Saturday 7 December 2019

Samhällsrutinens dumhet


Av Stanley Collymore

Jag vaknade i morse, tittade ut ur mitt sovrum
fönster, såg att det allmänna vädret var fortfarande
lika elände i utsikterna som dagen innan
och ärligt skulle kära och helst ha gått
tillbaka till sängen om det var antingen möjligt
eller med avisering förnuftigt under omständigheterna
för att göra det. Men förnuftigt gick jag istället
på badrummet och där som varje morgon
brukar jag inledde jag hygieniskt mitt
personliga ablutioner, direkt efter
som jag hade en långvarig, het
dusch i lugn isolering.

Känn dig sedan oändligt bättre som ett resultat av
detta grundligt en uppfriskande tvätt av mig
själv Jag automatiskt, noggrant och
förberedde mig noggrant för arbetsdagen innan
jag önskade allt detta var jag på sin plats en
rik man och inget av detta rutinmässigt
engagerad i, vardagliga varje dag, bär
på erfarenheter som kallas att leva
var inte en sådan processuell och invasiv
del av min dagliga existens som i
flera år, och specifikt i alla
funktioner i vad någonsin
ockupation jag skulle
varit inblandad i,
det hade blivit.

Men vad kan en annan man som jag göra, va?
Pröva en bank och hoppas att domaren
och domstolen visar gemensamt
 mildhet angående mig? Bli en gigolo, förför
och förhoppningsvis få chansen att gifta
sig en rika änka? Spela lotteriet
och för evigt förväntat hopp att vinna?
Eller välvilligtrycker på axlarna,
acceptera verkligheten av
min situation och
plikttroget
uthärda vad
Jag gör.

© Stanley V. Collymore
6 december 2019.


Författarens kommentarer:
Varje komposit mentis individ på någon tid eller annan känns så här, och om de bor i Storbritannien hjälper vädret säkert inte åt det minsta. Nyckeln till att inte ge efter för denna typ av malaise är att gå på attacken. Titta själv kvadratiskt i spegeln, snarra trassigt mot alla figurer av en besegrad eller nederlagsman som du ser där och gå sedan stolt bort som den mästare du vet inåt att du är! Prova nu, Tiger!

No comments:

Post a Comment