Translate

Friday 20 December 2019

Ha en lycklig och sedvanlig brittisk juletid!


Av Stanley Collymore

Från bittra argument och dumma meningsskiljaktigheter,
till mycket allvarlig försämring av vad som redan var
sprickade relationer med människor med vilka
de är förmodligen blodrelaterade till men
i verkligheten kan inte riktigt stå eller
ens avslappnad följa varandras företag och i normala
situationer skulle inte ses döda med dem. Men nu
känner mig skyldig att göra det eftersom det
vanligtvis är förväntade sig att de skulle
spela detta oärliga spel som alla är
glumly och försiktigt hänge
sig för det är det Christmas-
tide och dessutom den
erkända, brittiska
saken!

"Du stora lummox!" Ropade en incenserad fru
till hennes allvarligt missfördrivna make
till synes hjälper henne att förbereda
julmiddagen i deras kök. ”Vilket helvete
är det det du tror att du gör? ”sa hon rasande
ifrågasättas. Snabbt och strikt lägger till
mer uppfattande reflektion.
”Jag särskilt bad dig att plocka
kalkon, Bertie. Och inte
delta i vad det gör
du tydligt nu! "

Avsluta hennes respektive tirade på så sätt:
”Tja grejer Turkiet om du måste! För jag
kan ärligt säger dig att oavsett smal chans
du antagde förmodligen att du kanske
har också haft mellan de två av
oss i det uppenbara hänsynet
är absolut med mig, null
och ogiltigt denna jul! ”

© Stanley V. Collymore
20 december 2019.


Författarens kommentarer:
Höjden på cynism från min sida när det gäller brittiska Kristusmasser? Inte riktigt! För jag har sett nog att veta och säga exakt vad jag menar! Men jag tror inte att något av det kommer eller borde någonsin få mig att förstöra dina "fester". Och varför ska det? För det är verkligen inte min avsikt. Och jag är helt enkelt den pragmatiska personen jag alltid har varit.

No comments:

Post a Comment